Gör enkelt din serviceanmälan här: Mina sidor
Anmäl fel direkt
Som hyresgäst är du enligt hyreslagen, skyldig att anmäla fel och brister i din bostad till fastighetsägaren. Felanmälan gör du med fördel ovan eller via telefon 042-36 12 00, måndag - fredag mellan klockan 10.00-11.00.
Akuta fel under övriga tider
Vid akuta fel under övriga tider ringer du Jefast fastighetsjour på telefon 042 – 36 12 06. Akuta fel är det när det föreligger risk att människor eller material kan komma till skada, eller när felet innebär avsevärd försämring i boendet.
Exempel på akuta fel:
Vatten
Ring jouren ifall det läcker vatten i lägenheten (obs. gäller inte dropp från läckande kranar)
Ring jouren om du helt saknar vatten i lägenheten. Saknar du enbart varmvatten anmäler du felet till felanmälan nästkommande vardag. Ring jouren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.
Avlopp
Ring jouren om det är stopp i WC och det inte finns fler toaletter i lägenheten. Vid fler toaletter anmäler du felet till felanmälan nästkommande dag. Ring jouren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.
Problem med att spola anmäls till felanmälan nästkommande vardag. Använd en hink vatten att spola med tills dess att felet är åtgärdat.
El
Du har själv ett ansvar att byta ut proppar om det finns sådana i lägenheten. Ring jouren om du saknar betydande el i lägenheten och alla proppar är utbytta.
Ventilation
Stopp i ventilationen anmäls till felanmälan nästkommande dag. Ring jouren om nästkommande dag inte är en arbetsdag.
Nycklar och Lås
Kontakta jouren vid allvarliga fel på låsutrustning/passersystem. Vid begäran om låsöppning av lägenhet kontaktar du själv valfri låssmed.
Hissar
Ring jouren om någon är instängd i hissen eller om hissen är trasig och det inte finns någon annan fungerande hiss i huset.
Tvättstuga
Fel på tvättutrustning anmäls till felanmälan nästkommande vardag. Jouren kontaktas endast ifall tvätt fastnat i maskinen under pågående tvättpass. I dessa fall kan jouren ge instruktioner över telefon
Tänk på att du vid missbruk kan bli ersättningsskyldig för jour- eller väktarutryckning.
Exempel på icke akuta fel:
- Stopp i tvättställ
- Porttelefon
- Platta på spis eller ugn trasig
- Tvättmaskin i lägenhet trasig
TV
Fel på kabel-TV-nätet anmäls via Felanmälan eller till vår Kundtjänst förutom boende i hus med kabel-tv via Tele2 där fel på kabel-TV-nätet anmäls direkt till Tele2 kundtjänst på tel 040-601 22 22 eller www.tele2.se.
|